close
تبلیغات در اینترنت
موانع ظهور امام زمان(عج)

تصویر ثابت

تبلیغات شما تبلیغات شما

قالب جدید پایگاه فرهنگی و مهدوی یــار12 به ظاهری زیبا ، امکاناتی بیشتر ،سئویی بالا تر و... رو نمایی شد .این قالب توسط تیم طراحی پایگاه فرهنگی و مذهبی یــار12 طراحی شده و با زحمت وبسایت رایتم کد نویسی شده است که هم اکنون بر روی سایت قرار دارد. یار12 به منظور بالا بردن سطح کیفی قالب از شما عزیزان دعوت میکند تا پس از مطالعه این پست و مشاهده قالب ، پیشنهادات ، انتقادات و نظرات سازنده خود را که عامل پیشرفت ما هستند را بیان کنید تا یار12 با قدرتی بیشتر و امکاناتی راحت تر به فعالیت خود در فضای مجازی ادامه دهد. امیدواریم امام زمان(عج) از ما راضی و در این مسیر مارا یاری فرمایند..

ادامه مطلب

حاج مهدی رسولی | مبعث رسول اکرم

پیـج اینستاگرام پایگاه یــار12

    http://rozup.ir/view/2154001/istapage-yar12_394390.jpg

موانع ظهور حضرت مهدی (عج)

پنج شنبه 18 / 09 / 1395
موانع ظهور حضرت مهدی (عج)

 

ازآنجايی که ما در زمان غیبت امام زمانمان به سر میبریم و ازنعمت دیدار آن حضرت محروم هستیم، این سوال به ذهن ما می آید که چرا ما نباید مانند گذشتگان از حضور امام زمانمان بهره ببریم؟

پاسخ این سوال کاملا روشن است،اگر به گذشته برگردیم میبینیم که پس از رحلت رسول اکرم(ص) دنیا خواهی مرم آن زمان باعث شد تا با خلافت امام علی(ع) مخالفت کنند و پس مدتی اورا که امام زمانشان بود به شهادت برسانند و پس از او امام حسن،امام حسین ... تا اینکه امام حسن عسکری را نیز به شهادت رساندند، خب این تعجب ندارد که چرا خداوند ما مسلمانان را ازداشتن ولی معصوم محروم ساخته است، اعمال ناشایست مردمان آن زمان باعث شد که از آن زمان تا آینده ای که معلوم نیست کی به پایان برسد،جهانیان و بخصوص شیعیان جز ظلم و آزار چیزی نبینند.

موانع ظهور امام عصر(ع) چیست؟

     1)نداشتن معرفت واقعی و احساس نیاز:

      بیشتر افراد درباره امام زمان(عج)  معرفت صحیحی ندارند. برای اینکه به معرفتمان درباره امام زمان و میزان احساس نیازمان به ایشان پی ببریم، به این فرمایش حضرت توجه کنید: شیعیان ما به اندازه آب خوردنی نیز ما را نمی خواهند. اگر بخواهند دعا می کنند و فرج ما می رسد.

      2 ) ناسپاسی:

      ناسپاسی و کفران نعمت مردم در برابر نعمات بی حد و اندازه مادی و معنوی خداوند- به خصوص نعمت ولایت که بزرگترین نعمتهاست- یکی دیگر از موانع ظهور است که از مردم نشئت می گیرد؛ و معصیتها نشانه ی این ناسپاسی است.

      3) وجود صفات رذیله و وابستگی به دنیا:

      این امر از نداشتن معرفت عمیق به امام زمان و غفلت از آن حضرت سرچشمه می گیرد. اگر ایمان داشتیم که هر لحظه ممکن است حضرت شرفیاب شوند، خانه دل خود را از جمیع گناهان و صفات رذیله و حیوانی و شیطانی و محبت دنیا پاک می کردیم و آن را برای تشریف فرمایی آن عزیز به صفات حمیده مزین می کردیم؛ اما افسوس که غفلت بزرگی ما را فرا گرفته است.

      4)نفوذ شیطان:

       بدیهی است که وقتی مردم خانه دل خود را برای ورود امام زمان(عج) آماده نکنند، آنجا محل رفت و آمد شیطان می شود و شیطان انسان را به هر کجا بخواهد می کشد.


موانعی که گفته می شود موارد متعددی است، یکی از آنها که به عنوان مانع اصلی ظهور است، در بیان امام عصر(ع) آمده است که اگر همین را در زندگی عملی کنیم، مهمترین کار را کردیم. نامه ای که امام عصر(ع) به شیخ مفید نوشتند .امام زمان(ع) خطاب به شیخ مفید فرمودند: چیزی ما را از شیعیان دور نکرده و مانع حضور ما میان شیعیان نشده مگر آنچه که به ما می رسد از طرف شیعیان که ما آنها را زشت و ناشایست می دانیم. اعمالی انجام می دهند که ما آنها را برای شیعه برگزیده نمی دانیم.(1)

بنابراین یکی از مهمترین موانع ظهور بحث گناهان و نافرمانی هایی است که شیعیان دارند و این گناهان موجب می شود که ظهور با موانعی روبرو شود.

آنچه از روایات درباره موانع ظهور حضرت استفاده می شود به صورت خلاصه عبارتند از:

به حکومت رسیدن همه اقشار:

یعنی غیبت حضرت(عج) آن قدر طول می کشد همه اصناف مردم از هر قشر و طبقه ای به حاکمیت برسند تا حجت بر همه تمام گردد و به همه معلوم شود که قادر به اجرای عدالت نیستند. چنانچه امام صادق(ع) می فرمایند: نخواهد بود این امر [ظهور حضرت] تا آن که نماند هیچ صنفی از مردم مگر این که ولایت پیدا کنند تا این که کسی نگوید که اگر ما ولایت می یافتیم عدالت می ورزیدیم سپس حضرت قائم به حق و عدالت قیام کند.(2)

شک و تردید مردم:

چون اصل غیبت که بسیار طولانی می شود بیشتر مردم در شک و ریب می افتند و جز اشخاص مخلص و دارای معرفت کامل کسی بر عقیده به امامت باقی نخواهد ماند که امام صادق(ع) فرمود: هر کس بخواهد در عصر غیبت به دینش ملتزم باشد مثل کسی است که خارهای درخت خرما را با دست کنار بزند و غیبت طول می کشد تا سیه رویان در این محک معلوم شوند.(3)

نداشتن آمادگی و احساس نیاز:

پیدا شدن قابلیت در منتظران یعنی مردم به این سطح از معرفت برسند که قوانین بشری در اجرای عدالت کافی نیست و نابسمانانی ها و بی عدالتی ها پایان نمی یابند بلکه روز به روز بیشتر می شوند تا بفهمند که فقط در پرتو ظهور حضرت(عج) عدالت کامل پیاده می شود و مردم استعداد و آمادگی برای اجرای عدالت توسط حضرت را داشته باشند نه مانند زمان علی(ع) که مردم قابلیت و تحمل اجرای عدالت او را نداشتند . و این زمانی است که ظلم و تعدی همه عالم را فرا گیرد و تلخی ظلم به کام همه برسد تا همگان تشنه عدالت شوند چون تا انسان تلخی ظلم را نچشیده باشد نسیم عدالت را تشخیص نمی دهد.

نداشتن یاری کننده:

در روایات علل دیگری برای طولانی شدن غیبت ذکر شده مانند بیعت کردن با ظالمان برای حفظ جان از گزند دشمنان، کردار بد بعضی شیعیان، مهلت دادن به کافران و ظالمان، نبودن ناصر و یاری کننده کافی .

یکی از روایات در این حوزه جریان هارون مکی یا شیعه تنوری است. امام صادق(ع) فرمودند: ما وقتی 5 نفر یار نداشته باشیم هیچ وقت خروج نمی کنیم یا امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند: به خدا سوگند اگر من به تعداد این بزغاله ها شیعه داشتم بر من سکوت کردن جایز نبود.

مهمترین علتی که در بسیاری از روایات بر آن تأکید شده این که طولانی شدن غیبت حضرت به حکمت الهی است و دارای مصالح و حکمت هایی است که تنها خداوند و آنها که محرم اسرار الهی هستند از آن با خبرند چنانچه امام صادق در جواب عبدالله بن فضل هاشمی وقتی در این مورد سؤال می کنند می فرماید ای پسر فضل همانا این مسأله سری از اسرار الهی است و غیبی از غیب های الهی است و وقتی ما خداوند را حکیم بدانیم همه افعال او را مطابق حکمت و مصلحت خواهیم دانست گرچه علت آنها برای ما روشن نباشد.(4)


وظایف منتظران در تحقق ظهور چیست و نشانه های ظهور چه تاثیری در تعجیل یا تاخیر ظهور دارند؟

نشانه های ظهور تاثیری در تعجیل یا تاخیر ظهور ندارند، نشانه فقط نمایان کننده یک واقعه است. قیام سفیانی، قیام یمانی و خراسانی و یا صیحه آسمانی فقط نشان گر ظهور هستند و تاثیری در تعجیل و تاخیر ظهور ندارند.

ولی وجود منتظران تاثیر اساسی در مسیر ظهور دارد. یکی از شرایط مهم ظهور بحث یاران کارآمد است، اگر یاران وجود داشته باشند یعنی منتظران واقعی وجود داشته باشند. یکی از زمینه های مهم ظهور محقق می شود و ظهور به تعجیل می افتد ولی اگر منتظران خالص نباشند، ظهور به تاخیر می افتد.

 

منابع:

(1)احتجاج طبرسی

(2)(غیبت نعمانی، محمد ابن ابراهیم نعمانی، باب ۱۴، ش ۵۳)

(3)(کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۱۶)

(4) (رخسار آفتاب، سید مجتبی غیوری، ص ۵۴ نقل از الاحتجاج طبری، ج ۲، ص ۳۰۳)


 

 

لینک های دانلود
حجم فایل : 2.56 مگابایت
پسورد : www.yar12.rzb.ir

نظرات ارسال شده

    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتیرفرش کد امنیتی